Verkiezingen 2018

Bewust kiezen – voor of tegen de tunnel
Weer die tunnel? Ja, want de gemeenteraadsverkiezingen komen er weer aan. Vier jaar geleden kozen de inwoners van Hoorn tegen deze miljoenen kostende tunnel onder het spoor. Maar hoe zal het nu gaan?
Legt een nieuw college alsnog de tunnel aan of wordt doorgegaan op het ingeslagen pad, het plan De Poort van Hoorn? Het comité ‘HoornTunnelNee’ heeft de standpunten van alle politieke partijen op een rijtje gezet. Zo kan de Hoornse kiezer opnieuw bewust kiezen op 21 maart. Want comité ‘HoornTunnelNee’ vindt dat de kiezer, net als vier jaar geleden, recht heeft om bewust voor of tegen de tunnel te kiezen.

Het Tunnelpamflet bevat de korte samenvatting van de standpunten van de verschillende partijen. Op deze pagina  vindt u de uitgebreide standpunten. Kijk voor een korte samenvatting van de standpunten van alle partijen over dit onderwerp hier.

Het standpunt van Comité HoornTunnelNee
Ook na vier jaar is het Comité HoornTunnelNee er van overtuigd dat een miljoenen verslindende tunnel de stad geen goed doet. De kracht van Hoorn is de historische binnenstad waar geen ruimte is voor al die extra auto’s. De nieuwe verbindingsweg naar het Transferium en de te bouwen parkeergarage zijn goede stappen naar een nog aantrekkelijkere binnenstad. Net als de recent opgerichte Stichting Hoorn Marketing en het platform Cultuur Hoorn. Ondernemers, culturele partijen en de gemeente werken samen om de economie sterker en onze stad nog mooier maken. Laten we daarin verder investeren in plaats van ons in de schulden te steken. Want een aantrekkelijke stad begint bij gezellige winkelstraten waar mensen graag verblijven, niet bij een overvol parkeerterrein.

Hoe zat het ook alweer?

  • Een tunnel onder het spoor door de Grote Waal heen verkort de wachttijd, maar kost de stad miljoenen. De eerste raming van 60 miljoen bleek vier jaar geleden al niet haalbaar.
  • Na door een tunnel heen te zijn gegaan, komt men alsnog via De Weel voor de stoplichten te staan. Bovendien moeten de auto’s parkeren in de historische binnenstad waar parkeermogelijkheden schaars zijn.
  • Het huidige college van PvdA, D66, GroenLinks en SP legde daarom als alternatief de Nieuwe Maelsonstraat aan: een directe verbinding van de Provinciale Weg naar het Transferium (de parkeerplaats achter het station). Daar wordt een grote parkeergarage gebouwd. Hierdoor neemt de parkeerdruk in de binnenstad af en kan er straks geparkeerd worden op vijf minuten loopafstand van de binnenstad.
  • Met het busstation op het Transferium en elektrische busjes van citytours wordt het historische centrum van Hoorn autoluw en dus een nog aantrekkelijker stad om te winkelen en verblijven. Daarnaast neemt de verkeersdruk rond het Keern aanzienlijk af.