Wat houdt die tunnel in?

De tunnel maakt deel uit van het plan De Poort van Hoorn. Het plan is bedacht om Hoorn zelf, en het stationsgebied in het bijzonder, aantrekkelijker te maken voor de bewoners en bezoekers. Op zich is dat een prima idee, onze stad verdient een mooie uitstraling.

De tunnel en de weg (Carbasiusweg) maken onderdeel uit van het plan. Deze twee wil men als eerste aanleggen, daarna volgt de rest van het plan. Tenminste, als daar straks nog geld voor is.

Volgens een deel van de gemeenteraad is de tunnelweg belangrijk, omdat mensen dan makkelijker de stad in en uit kunnen. Er is veel vertraging bij de spoorbomen aan het Keern. De gemeente vindt dat je deze ‘verstopping’ het best kunt oplossen met een tunnel en een weg. De aanleg hiervan kost € 35.000.000 (35 miljoen euro). Dit geld moet de gemeente lenen en de komende 60 jaar aflossen. Dit kost de gemeente Hoorn ieder jaar

€ 1.600.000 (1,6 miljoen euro).

De gemeente wil dit bedrag bekostigen uit de parkeergelden. Geld dat voor het overgrote deel dus wordt opgebracht door bezoekers aan de binnenstad. Dat zijn vooral de bewoners van de buitenwijken van Hoorn en bezoekers van buiten de stad. Mochten de parkeeropbrengsten lager uitvallen (wat in ieder geval wel de verwachting is, lees hier meer), dan moet de gemeente zelf bijspringen. Dat geld moeten wij, de bewoners, opbrengen.

 

De locatie van de tunnelweg en de huidige situatie (klik op de afbeeldingen voor groter):

 

Hier ziet u een ‘artist impression’ van de tunnel en de weg. Misschien kunt u eens kijken naar het aantal stoplichten onderweg. Ook ziet u slechts een handvol auto’s op de weg. Dit zijn er in werkelijkheid straks veel meer, natuurlijk. Volgens wethouder Louwman zal de tunnelweg straks een ‘aanzuigende werking’ hebben naar een autoluwe binnenstad.