Parkeergarages in de steden trekken minder bezoekers

AMSTERDAM – De parkeergarages in de binnensteden lopen leeg. Gemeenten blijven de overdekte stallingen bouwen, maar bezoekers willen er hun auto niet meer in kwijt. Tussen 2008 en 2012 kwamen parkeerplaatsen in het stadscentrum een kwart van de tijd langer leeg te staan.

Dit blijkt uit een onderzoek van parkeeradviesbureau Spark en de Erasmus Universiteit Rotterdam in negentien gemeenten. Door de zwakke economie en het groeiende aantal aankopen op internet blijven mensen vaker thuis. Ook nemen ze vaker de fiets of het openbaar vervoer. Het zorgt voor lege parkeervakken in de garages en op straat.

Gemeenten handelen te verstijfd om met minder bezoekers om te kunnen gaan, zegt Rob Ebbing van parkeeradviesbureau Spark. ‘Ze houden zich aan de richtlijnen: bij de bouw van een nieuwe winkel moeten er automatisch tien parkeerplaatsen extra komen. Die houding is te star, want misschien staan er in de buurt al genoeg plekken leeg.’

Voor veel gemeenten betekenen de lege parkeerplaatsen een strop. ‘Het gemis aan parkeergeld kost Rotterdam jaarlijks zeker een miljoen euro’, zegt woordvoerder Bert Brehm. De havenstad heeft de afgelopen jaren duizend vakken op straat weggehaald, omdat de overdekte garages voor driekwart leegstonden.

Ook priv√©garages zien de parkeeruren teruglopen. ‘Het gaat slechter dan vijf jaar geleden’, bevestigt woordvoerder Joris Huijbregts van marktleider Q-Park, dat ongeveer 250 parkeerterreinen beheert. ‘Er zijn in de steden te veel parkeerplaatsen en wij hebben daar last van. De bezoekersaantallen nemen af en we kennen zelfs al verliesgevende garages.’

Een vergelijkbaar beeld geeft directeur Henk de Bruin van concurrent Apcoa, dat in Nederland twintig parkeergarages heeft. ‘Een kwart minder bezetting is wel heel royaal geschat, maar het binnenstedelijk parkeren neemt zeker af. Vooral bij winkelstraten zien we de bezoekersaantallen teruglopen.’

Naast het economisch tij zijn de prijzen van parkeergarages ook een probleem, zegt Ebbing van adviesbureau Spark. ‘De tarieven moeten een stuk eerlijker. Als je ergens een uur en tien minuten staat, moet je vaak twee uur parkeergeld betalen. Dat is niet in de haak.’

Om de leegstand te bestrijden, laat Amsterdam nu ook bewoners met een parkeervergunning hun auto in een garage stallen.

Bron: de Volkskrant